vedtægter for Esbjerg cable park gældende fra 15-5-2024.

§ 1 Hjemsted og Navn

Klubbens navn er: Esbjerg Cable Park og er hjemmehørende i Esbjerg Kommune

§ 2 Formål

Formålet er at fremme kendskab til wakeboard og give mulighed for at dyrke wakeboard på hobby og konkurrenceplan, samt at fremme det kammeratlige samvær ved et aktivt og engageret klubliv. Især for børn og unge ønsker foreningen også at leve op til et socialt samfundsmæssigt ansvar. Anden idræt kan udøves, især i vinterhalvåret (som f.eks. svømning og gymnastik)
Stk. 2. Klubben er medlem af Dansk Vandski og Wakeboard (DVWF) forbund, under Danmarks Idrætsforbund, og er undergivet dette forbunds love og reglementer, dog ikke begrænset hertil.

§ 3 Medlemskab

Alle kan optages som medlem, ungdoms- og junior medlemmer kan dog kun optages, hvis de har forældres eller værges tilladelse.
Medlemmer opdeles i aktive og passive.
Kun aktive medlemmer har adgang til selve idrætsudøvelsen. Bestyrelsen kan dispensere fra denne regel.
Passive medlemmer er støttemedlemmer, som har adgang til sociale arrangementer, men ikke ret til at benytte klubbens idrætsmateriel.

§ 4 Indmeldelse

Indmeldelse skal ske på foreningens hjemmeside. For medlemmer under 18 år skal indmeldelsesblanketten underskrives af forældre eller værge.

§ 5 Udmeldelse

Udmeldelse skal ske skriftlig til bestyrelsen. Der skal betales kontingent for den kontingent periode hvori udmeldelsen forgår. I forbindelse med udmeldelse skal medlemmets eventuelle økonomiske mellemværende med foreningen afvikles.

§ 6 Kontingent

Kontingentet fastsættes ved den årlige generalforsamlingen, og er gældende fra først kommende kontingent opkrævning samme år. Kontingentet betales 1. april et år forud.

§ 7 Restance

Kontingentet skal betales rettidigt ellers pålægges medlemmet et rykker/administrations gebyr. Ved overskridelse af betalingsdag for kontingent med mere end 1 måned betragtes medlemmet som værende udmeldt.

§ 8 Udelukkelse og eksklusion

Bestyrelsen kan ekskludere et medlem, der har skadet klubbens omdømme. Såfremt medlemmet skulle ønske det, skal spørgsmålet om eksklusion – efter senest 4 uger – tages op på en ekstraordinær generalforsamling indkaldt udelukkende med dette punkt på dagsordenen.

§ 9 Ordinære generalforsamling

Generalforsamling er klubbens øverste myndighed i alle anliggender. Ordinær generalforsamling afholdes én gang årligt inden udgangen af marts måned.
Indkaldelse til generalforsamlingen vil ske senest 15 dage før generalforsamlingen afholdes og sker via foreningens hjemmeside. Indkaldelse suppleres med e-mails og opslag på sociale medier.
Stk. 2. Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest 5 dage før generalforsamlingens afholdelse.
Stk. 3. Adgang til generalforsamlingen har alle foreningens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde. Stemmeret har alle aktive medlemmer som har været medlem af klubben i minimum 6 måneder og som ikke er i kontingentrestance. Der kan kun stemmes ved personligt fremmøde. Stemmeretten for medlemmer under 15 år udøves af forældremyndighedsindehaver ved fremmøde.
Stk. 4. En rettidig indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal.

§ 10 Dagsorden

1) Valg af dirigent og referent
2) Bestyrelsens beretning for det forløbne år
3) Forelæggelse af årsrapport (inkl. revideret regnskab) for det forløbne år til godkendelse
4) Fastlæggelse af kontingent for det kommende år
5) Behandling af indkomne forslag
6) Valg

  • I lige år
    Valg af formand
    Valg af 1. bestyrelsesmedlem
    Valg af 1. suppleant til bestyrelsen
    Valg af revisor og revisorsuppleant
  • I ulige år
    Valg af kasserer
    Valg af 2. bestyrelsesmedlem
    Valg af 3. bestyrelsesmedlem
    Valg af 2. suppleant til bestyrelsen
    Valg af revisor og revisorsuppleant

7) Eventuelt

§ 11 Generalforsamlingens ledelse

Forhandlingerne på generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke må være medlem af bestyrelsen.
Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om foreningens opløsning kvalificeret flertal, jf. §§ 17 og 18. Afstemning skal foretages skriftligt, såfremt ét medlem forlanger det. Der udfærdiges et referat over Generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.
Referat af generalforsamlingen findes på hjemmesiden.

§ 12 Ekstraordinær generalforsamling

Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen. Ligeledes skal den indkaldes, når mindst en tredjedel af foreningens stemmeberettigede medlemmer med navns nævnelse skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med en angivelse af det emne, som ønskes behandlet. Generalforsamlingen skal afholdes senest fire uger efter begæringens modtagelse. For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemning m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære
generalforsamling.

§ 13 Bestyrelsen

Bestyrelsen er foreningens daglige ledelse og repræsenterer foreningen i alle forhold. Bestyrelsen kan nedsætte nødvendige udvalg til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Formanden er berettiget til at handle på klubbens vegne i sager som ikke tåler udsættelse, men skal i så fald fremføre sagen ved førstkommende bestyrelsesmøde. Bestyrelsen er beslutningsdygtig når mindst 4 medlemmer er til stede. Ved stemmelighed i bestyrelsen har formanden den afgørende stemme. Over bestyrelsens forhandlinger føres referat. De vedtagende beslutninger og foretagende handlinger forpligter foreningen i henhold til vedtægten. Bestyrelsen består af en formand, en kasserer og 3 bestyrelses medlemmer som vælges for 2 år af gangen på den ordinære generalforsamling. Formand og ét bestyrelsesmedlem er på valg i lige år. Kasserer og to bestyrelsesmedlemmer er på valg i ulige år. Valgbare til bestyrelsen er medlemmer, der er fyldt 15 år og har stemmeret, jf. § 9.

§ 14 Regnskab

Foreningens regnskabsår er kalenderåret. Bestyrelsen skal inden udgangen af januar afgive årsrapport for det foregående år til revisoren. Årsrapporten forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift.

§ 15 Revision

Der vælges for et år ad gangen en revisor og en revisorsuppleant. Revisoren skal hvert år inden den ordinære generalforsamling gennemgå årsrapporten og påse, at beholdningerne er til stede. Revisionsformen er regnskabsmæssig revision, og årsrapporten forsynes med en påtegning. Revisoren har til enhver tid adgang til at efterse regnskab og beholdninger.

§ 16 Tegning og hæftelse

Foreningen tegnes af formanden. Ved økonomiske dispositioner over 10.000 kr. kræves dog godkendelse af formand og kasserer i forening. Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen. Der påhviler ikke foreningens bestyrelse eller medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, som påhviler foreningen.

§ 17 Vedtægtsændringer

Ændringer af vedtægterne kan ske på enhver generalforsamling, når mindst to tredjedele af de afgivende stemmer er for forslaget.

§ 18 Opløsning

Bestemmelse om foreningens opløsning kan kun tages på en særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst to tredjedele af foreningens stemmeberettigede medlemmer er til stede. For at forslaget kan vedtages, kræves, at mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer er for forslaget.
Opnås et sådant flertal på en generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset hvilket antal stemmeberettigede medlemmer der er til stede. Ved opløsning vil foreningens resterende egenkapital gå til børne- og ungdomsarbejde i Esbjerg kommune.